De goddelijke komedie: het begin en de hel

Dante begint zijn reis in De goddelijke komedie wanneer hij 35 jaar oud is. De levensverwachting van de mens toentertijd was 70 jaar en hiermee geeft Dante aan op de helft van zijn leven te zijn.

Juist midden op de reistocht van ons leven
zag ik mij in een donker woud verloren,
daar ik van ’t goede pad was afgeweken.

(Bron: De goddelijke komedie van Dante Alighieri vertaald door Christinus Kops: vijftiende druk, pagina 20.)

Hij is verdwaald in een donker woud en komt er een panter, een leeuw en wolvin tegen, die volgens velen symbool staan voor wellust, hoogmoed en hebzucht. Dante wordt gered door zijn gidsen Beatrice en Vergilius. Uiteindelijk betreedt Dante met Vergilius de hel.

Het eerste deel van de hel

Bij de hel denken we vaak aan een vurige omgeving met een duivel, maar Dantes hel zit iets ingewikkelder in elkaar. De hel bestaat namelijk uit negen kringen. Om in deze hel te komen moet je door Charon (de veerman uit de Griekse mythologie) met de boot naar de andere kant worden gebracht. Omdat Dante niet dood is weigert Charon dit, maar wanneer Dante flauwvalt wordt hij alsnog wakker in de hel.

In de eerste kring bevinden zich de heidenen die niets slechts hebben gedaan in hun leven. De reden waarom zij niet in de hemel komen is omdat ze niet zijn gedoopt. Onder andere Vergilius verblijft in deze kring, maar ook Plato en Ovidius bevinden zich hier. In de tweede kring staat Minos (in de Griekse mythologie was hij een rechter in de onderwereld) en hij bepaalt naar welke kring de overledenen worden verbannen.

Waar in de eerste kring niemand wordt gekweld, gebeurt dat in de volgende kringen wel. In deze tweede kring stormt het altijd en blaast de zielen voort. Dit is de straf voor degenen die toe hebben gegeven aan hun seksuele verlangens. In de derde kring regent het altijd op de vraatzuchtigen en ook hier zien we weer een mythisch figuur, namelijk Ceberus. Vervolgens zien we in de vierde kring de hebzuchtigen die zware dingen op en neer schuiven. De Styx is onderdeel van de vijfde kring, waar agressieve zielen eeuwig met elkaar vechten. Na deze vijf kringen komen Dante en Vergilius bij de muur van de stad Dis die leidt naar de diepere gedeeltes van de hel.

 

Iedere maand lees ik negen canti zodat ik aan het einde van het jaar heel De goddelijke komedie heb gelezen. Voor deze blogpost las ik de eerste tien zangen en besprak hiervan de eerste zeven. Om alles overzichtelijk te houden ga ik de volgende keer verder met canto acht.

2 thoughts on “De goddelijke komedie: het begin en de hel”

  1. Ik heb net canto negen gelezen. Wat fijn om in deze blogpost de voorgaande canti kort en bondig nog eens terug te lezen. Zo beklijft het beter en hou ik een beetje overzicht. Ik blijf je volgen! Ik ga op voor canto tien en haak bij jou weer in bij canto acht. Ga zo door 😃!

    1. Leuk! Komende week of de week daarna hoop ik het volgende deel online te hebben staan 😀

Reacties zijn gesloten.